בלוג המנטורינג של התחלה חדשה

עכשיו זה מוכח מחקרית: תכנית מנטורינג פנים ארגונית משפרת את הביצועים בחברות ומאיצה צמיחה עסקית.

מחקר שבדק את רשימת ה-Fortune 500 מצא כי לכ-70% מהן יש תוכניות מנטורינג. אלו השפעות והשלכות יש לתהליכי מנטורינג בארגונים? האם יש נוסחה נכונה למנטורינג? ואלו תהליכים יכולים להיכשל? על כך ועוד בכתבה הבאה.

מקור: מגזין פורבס

תוכניות מנטורינג בארגונים הפכו בשנים האחרונות לעניין שבשגרה. כ-70% מחברות הנמנות על רשימת ה- Fortune 500 הצהירו שיש להן תכנית אחת כזו (אם כי רק לרבע מהחברות הקטנות יותר יש). יחד עם זאת, נראה דווקא כי אין נוסחה אחת להצלחת התהליך. אדרבה – ניסיון לשכפל נוסחה המתאימה לכל אחד, יכולה לגרום יותר נזק מתועלת. מחקר של מגזין Harvard Business Review שנערך על 30 חברות מקצועיות מצא כי בעולם היפר-תחרותי קל לתוכניות מנטורינג להפוך למיושנות ובירוקרטיות. כך שהנוסחה לתוכנית מנטורינג טובה היא דווקא בהיעדר נוסחה, ביכולת לזהות את צרכי החברה ואת האתגרים העומדים בפניה ולהטמיע בה תכנית מנטורינג מותאמת אישית.

"תוכניות מנטורינג אפקטיביות, חייבות להיות ממוקדות ארגון בשילוב עם מיקוד תהליך צמיחה אישי. המיקוד הארגוני נועד לקדם את הארגון במובן אסטרטגי, פיננסי ומבני, קרי – לייצר צמיחה עסקית וזאת, באמצעות קידום המנהלים והעובדים בארגון מבחינת כישורים, התמודדות עם משימות, עמידה ביעדים ומקסום הפוטנציאל האישי והמקצועי", אומרת ליאורה ליפץ, מנהלת תחום תכניות מנטורינג פנים ארגוני בחברת התחלה חדשה.

המחקרים מראים כי עובדים שמחים, מעורבים ופרודוקטיביים יותר, כאשר צרכיהם האישיים וצרכי הארגון מסונכרנים זה עם זה. תמריצים חיצוניים כגון משכורת והטבות עשויים להספיק בכדי להביא טאלנטים לפתח הדלת, אך הם לא יספיקו כדי לשמר עובדים לאורך זמן או להוציא מהם את המיטב. אז מה כן? העובדים יגיעו למיצוי הפוטנציאל שלהם כאשר עבודתם תביא עימה גם תגמולים מהותיים – התחושה של ביצוע עבודה משמעותית המחוברת להתפתחות האישית והמקצועית שלהם. בדיוק לשם כך, נתפר תפקיד המנטור. מנטור טוב יכול להוות גשר בין הצרכים האישיים לצרכים הארגוניים, בין תגמולים חיצוניים ובין מהותיים.

לפרטים אודות תכנית הטמעת מעגלי המנטורינג בארגון שלך

 

 

מה זה מנטורינג פנים ארגוני

המונח "מנטורינג" מתייחס לדיאלוג בין אישי המושתת על יצירת קשר בין מנטור למנטי (נועץ). ניתן לראות כי תהליכי מנטורינג מובילים להעצמה, למידה, שיפור, מיצוי יכולות והשגת יעדים ארגוניים ואישיים.

תכניות מנטורינג תוך ארגוני מכשירות מנהלים/ות ועובדים/ות לשמש כמנטורים למנהלים/עובדים זוטרים מהם, לרוב ממחלקות שונות וזאת כדי לתת מענה לשאלות של אמון, דיווח ואתיקה בתהליך.

רוני ניר, יו"ר דירקטוריון ומנכ"ל התחלה חדשה, מדגיש כי "חובה לערוך תיאום ציפיות לגבי הנושאים שיעלו בפגישות המנטורינג.  מטרות התהליך צריכות להיות ברורות ומוסכמות ובעיקר שתהיה הלימה בין האסטרטגיה של הארגון ומטרותיו לבין תהליכי השיפור וההתמקצעות שיתחוללו במסגרת תהליך המנטורינג."

אחד היתרונות המשמעותיים ביותר של הכשרה ויצירת מעגלי מנטורינג פנים ארגוניים זו ההשפעה ההדדית שיש לתהליכים אלו הן על המנטי והן על המנהל המנטור. הדדיות זו מועצמת מתוך היותם שייכים לאותו ארגון. התרבות הארגונית מוכרת ומאפשרת דיאלוג בשפה אחידה. הידע הארגוני המשותף מהווה בסיס איתן לתחושת שייכות וקירבה.

 

מעגלים של השפעות חיוביות

אחד הדברים המרשימים ביותר בתכנית מנטורינג יעילה, הוא עד לאן מגיעות השפעות האדוות החיוביות ועל מי בסופו של דבר משפיעות תוכניות המנטורינג. נמצא כי תוכנית מנטורינג יעילה משפרת את שביעות הרצון של העובדים במקום העבודה ומסייעת בהתפתחות האישית והמקצועית שלהם, כמו גם ביכולת של הארגון לשמר עובדים טובים. יתר על כן, נראה שהמדריכים – המנטורים עצמם – מרוויחים לא פחות מכל התהליך.

מחקר מקרה מעמיק שפורסם במגזין Sun Microsystems הוא המחשה טובה לכך: לעובדים שהשתתפו בתוכנית היה סיכוי גבוה פי חמישה להתקדם בדרגת שכר, לעומת עובדים שלא עברו תכנית מנטורינג. אבל הנתונים המפתיעים של המחקר התייחסו דווקא לאנשים שבאו במגע עם אותם עובדים. המנטורים עצמם ובני ובנות הזוג של אותם עובדים, קודמו במקום העבודה פי חמישה יותר מאלו שלא השתתפו בתוכנית. כך גם אחוז שימור העובדים שהיה גבוה יותר באופן משמעותי בקרב המשתתפים (72%) והמנטורים (69%) לעומת עובדים שלא השתתפו בתכנית (49%).

מאחר ו- 2 הצדדים מפיקים תחושת ערך מתהליך המנטורינג – המנטי זוכה לליווי אישי מבעל ניסיון והמנטור זוכה להכרה במעמדו ובכישוריו וניתנת לו הזכות להשפיע, אנו עדים להשפעות חוצות ארגון של תהליך המנטורינג:

  • תמיכה בתהליכי שינוי וקבלת החלטות
  • פיתוח ראייה וחשיבה אסטרטגית
  • חיזוק המעורבות של העובדים בתוך הארגון
  • שיפור תקשורת פנים ארגונית
  • תהליכי למידה מבוססי נסיון
  • שימור ידע

כל אלה, הם שהופכים את תוכניות המנטורינג לתהליכים מבוקשים ומקובלים מאוד בקרב ארגונים ברחבי העולם ובשנים האחרונות אנו עדים לאימוץ הולך וגובר של תוכניות דומות גם בקרב ארגונים בארץ.

 

לפרטים אודות תכנית הטמעת מעגלי המנטורינג בארגון שלך

 

למידע נוסף אודות תכנית המנטורים של התחלה חדשה - השאירו פרטים:

שתפו את הפוסט

עוד בנושא...