בלוג המנטורינג של התחלה חדשה

הכירו את המקצוע של המחר: המנטור

זהו ללא ספק תור הזהב של המנטורים ובעוד מספר המנטורים שפיתחו קריירה עצמאית כמנטור למנהלים ועצמאיים רק הולכת וגדלה, גם ארגונים הבינו את עוצמת הערך המוסף שמעניקים המנטורים להאצת תהליכים ארגוניים. מה זה מנטורינג? ולמי הוא יכול להתאים? על כך בכתבה הבאה.

 

בסיטואציות רבות בחיי היום יום שלנו, בין אם זה בתוך המשפחה או אפילו בנושא הקריירה, היינו שמחים לקבל מעט הכוונה ולהרגיש שאנחנו נמצאים בכיוון הנכון. התחושה שיש מישהו שרואה מהצד את המציאות כפי שהיא בצורה אובייקטיבית משרה עלינו הרגשה טובה המסייעת לנו להתמודד עם האתגרים השונים בחיינו. "מנטור" הוא אדם שמתפרנס מליווי והכוונה של אנשים על עבר שיפור עצמי, מיצוי יכולות, השגת יעדים ומטרות בחיים.

בשנים האחרונות הודות לתוכניות טלוויזיה רבות ולריאליטי נחשפנו לעולם ה- קאוצינ'ג ומנטורינג. בתוכניות בישול, למשל, השופטים הם לא רק שופטים אלא הלכה למעשה מלווים את המתמודדים לאורך הדרך, מסייעים להם ברגעי משבר ומלמדים אותם מתוך הניסיון האישי שלהם. כך שלמעשה הם מנטורים.

כך גם הדבר בחיים האמיתיים. ישראלים רבים בוחרים להצטרף לתוכנית אישית שמלווה ע"י מנטור שמאמן אותם כיצד לפעול במקרים שונים. לרוב, הגורמים המרכזיים שמובילים אנשים לפנות אל מנטור הם כאשר ישנה תחושה של חוסר שביעות רצון מהמצב בחיים ותחושת תסכול מכך שהדברים לא קורים בדיוק כפי שאנחנו רוצים.

כל אדם מאמין כי הוא יכול להיות אדם טוב וחזק יותר. השפע והמגוון שסובב את חיינו גורמים לנו לא פעם לחוש בלבול וחוסר סדר ומכך נמנעים מלבצע פעולות. בזכות פעולותיו של המנטור, מצליחים אותם מתאמנים לשבור את מעגל חוסר האונים ופורצים קדימה באומץ אל עבר החיים החדשים שלהם. הבסיס העיקרי שעליו נבנה כל תהליך הליווי המנטורינג הוא ההבנה כי מרבית הבעיות לא קיימות באמת אלא מתקיימות אצלנו בראש. בזכות תהליך מדויק ונכון, המתאמנים מצליחים לדלג מעל החסמים שהם מציבים לעצמם ומחליטים לקחת שליטה על החיים שלהם מבלי לפחד!

 

העתיד שייך למנטורים

בהתאם לכך, בשנים האחרונות אנו עדים לעלייה חדה בביקוש לעיסוק במקצוע המנטורינג. העלייה הזו נובעת עקב השינוי שמתרחש בעולם התעסוקה החדש בעידן הטכנולוגי ובתקופה שלאחר משבר הקורונה. במחקרים רבים שנעשו בעולם, התגלה כי הכישורים והמיומנויות שנדרשו מעובדים בעבר הם לא הכישורים שמצופה מעובד להפגין כיום. מכאן, נוצר איזשהו חלל שיש צורך למלא אותו ואליו נכנס בדיוק מושלם  המנטור, שמגיע בכדי לבצע תהליכים רחבים בארגונים וחברות גדולות וכן גם בעסקים קטנים שרוצים ליצור מציאות אחרת.

בין אם חשבתם פעם על האופציה להפוך למנטורים בעצמכם לבין שזה שאמרו לכם לא פעם שייעוץ וליווי הוא דבר שמתאים לאופי שלכם- שימו לב טוב טוב לדבר הבא. חלק לא קטן מתוך המנטורים שפועלים בתחום כיום עוסקים במקצוע כקריירה שנייה לצד קריירה עיקרית. תחושת השליחות והמוטיבציה הגבוהה לעסוק בתחום מרתק שמתמקד באנשים וארגונים, מביאה את המנטורים לשלב את העיסוק הנוסף בחייהם לצד הקריירה הקבועה בין 9 ל- 17 בערב. רבים מהמנטורים האלו אף התחילו את עבודתם והתמחותם במקום העבודה שלהם כשזיהו צורך שקיים במקום העבודה ומינפו אותו לטובת תהליך למידה אישי וכהתנסות מעשית במקצוע המנטורינג.

 

ארגון מחדש – המנטורינג נכנס לארגונים

בעבר, כאשר ארגונים ועסקים גדולים רצו לקדם תהליכים חדשים ולהאיץ את הביצועים של העובדים והחברה, פנו אל חברה חיצונית המתמחה בייעוץ ארגוני שהתמקדה בבניית תוכניות ארוכה רב שלבית שבסופה צפוי להתרחש שינוי כלשהו. העולם הדינמי המהיר והחדש כבר לא מאפשר לחברות וארגונים לבחור בהרפתקה ארוכה שתוצאותיה אינן בטוחות ועל כן פנייה לקבלת סיוע ממנטור מומחה נתפסת לא פעם כאלטרנטיבה יעילה, נוחה וממוקדת.

היתרונות לכך הם רבים. כאשר המנטור ניגש לעבודה בתוך ארגון הוא "חי את השטח" ומביא לכדי שינוי תוך כדי תנועה. הוא מבין בדיוק את המורכבויות והאתגרים השונים שמאפיינים את הארגון ומתאים להם פתרונות מעשיים, חדשניים ויצירתיים שעשויים לקדם את הארגון כולו אל עבר ההצלחה. בשונה מתהליכים אחרים שבהם מתבצע תהליך מיפוי וחשיבה לעומק, המנטור לוקח את המציאות כפי שהיא ומעצב אותה מחדש בהתאם לתרבות הארגונית בחברה ולאינטרקציות השונות בין העובדים. מעבר לכך, המנטור יכול להתמקד באופן נקודתי בסיטואציה כלשהי ולתת לה מענה יעיל וטוב שרלוונטי למציאות ומתקשר איתה. דבר נוסף, הוא היכולת "לתפור חליפה" אימונית לסוגים השונים של המחלקות בחברה ולעובדים שלה.

רוב פעילות המנטורינג שקיימת כיום נעשית באופן שבו גורם חיצוני מגיע אל הארגון ומבצע בו תהליך של הטמעת מעגלי מנטורינג (קראו עוד על פעילות ה MentoRings) כאשר ברשותו ידע מקצועי מתאים וניסיון רב שנים. היתרון בתהליך שכזה הוא התרומה ההכרחית של המנטור ויכולותיו לתהליך הלמידה והשינוי הארגוני בהיבטים שונים כמו ניהול, יזמות, הזדמנויות ואסטרטגיה. בזכות האופן שבו המנטור פועל, הארגון מצליח לסגל לעצמו שיטות חדשות לבחון את העולם ומקבל פרספקטיבה שונה על המציאות.

לסיכום, תהליך מנטורינג הוא תהליך מרתק שמקדם חתירה למצוינות, חיזוק הפוטנציאל האישי, שגשוג והשגת מטרות ויעדים רצויים. בזכות הקשר שנוצר בין  המנטור לנועץ- בין אם זה יחיד או קבוצה, ניתן לחוות תהליך ממלא, מעצים ומעשיר לשני הצדדים. אמנם, תהליכים אלו מכילים בתוכם מידה של אי ודאות, אך בזכות תקשורת, מעורבות אישית וכימיה שבין המעורבים, יהיה ניתן להתקדם אל עבר ההצלחה שתוביל לתחושת סיפוק, הגשמה עצמית ואושר.

—————

מנהלים, בכירים, בעלי עסקים – אם אתם מומחים בתחומכם ויש מאחוריכם שנים רבות של ניסיון מקצועי; אם כל חייכם הדרכתם, ליוויתם והענקתם מהידע שלכם לאחרים – ורק לא ידעתם איך לקרוא לזה בשם – המקום שלכם אתנו, בקורס המנטורים של התחלה חדשה.  יותר מ-700 בוגרים ב-17 מחזורים כבר עשו את השינוי והפכו ממנהלים למנטורים בתחומם. ומה איתכם?

מחזור 16 יוצא לדרך וההרשמה בעיצומה. הקורס מתקיים בקמפוס – רחוב הלח"י 31 בני ברק, מול קניון איילון. לחצו להרשמה ופרטים נוספים

 

כתבה: ליאורה ליפץ, דירקטורית בהתחלה חדשה, יועצת אסטרטגית ומנטורית לתהליכי צמיחה בחברות

שתפו את הפוסט

עוד בנושא...